آلودگی آب ها

♥جریان حیات♥

آلوده شدن آب عمدتا به دلیل فعالیت های مختلف بشر ، که البته با هداف رفاه و پیشرفت صورت می گیرد ، ایجاد می شود. فاضلاب های خانگی ، کشاورزی و صنعتی آلاینده آب شیرین از جمله آب پر ارزش رودخانه ها هستند و همچنین این گونه فاضلاب ها آب های دیگر از جمله دریا ها ، تالاب ها و اقیانوس ها را آلوده می کنند.

فاضلاب ها حاوی آلاینده های خطر ناک بوده و چنانچه ورود و نفوذ آنها به منابع آبی گسترش یابد، مصرف آب آن منابع نه تنها برای انسان بلکه برای گیاهان و جانوران نیز خطرناک می شود.

 

یکی دیگی از مواد آلوده کننده دریا ها و اقیانوس ها نفت است. آلودگی نفتی همیشه خطر ناک و مرگبار است، زیرا به دلیل تجزیه نشدن و قابلیت انتشار سریع ، به همه جا سرایت می کند.

 

هر سال بیش از ده میلیارد تن مواد زاید از قبیل نمک، سموم شیمیایی، فاضلاب ، نفت مواد رادیواکتیو به اقیانوس های جهان وارد می شود . آلودگی های آب ها به طور عمده ممکن است موجب نابودی موجودات در محل ورود آلودگی ها شود و یا موجب تغییرات خواص فیزیکی و شیمیایی محیط دریا ها و رودخانه ها گردد و این تغییرات ، محیط زندگی موجودات مفید را نامساعد و خطر ناک می کند.

 

 

 

 آلوده کننده های شهری و خانگی

 

 با تولید فاضلاب کمتر در خانه ها می توان به حفظ ذخایر آب های شیرین کمک کرد

 

ورود فاضلاب های شهری به رودخانه ها، تالاب ها و دریا ها از بزرگترین عوامل تهدید کننده آبزیان است. قوانین باید مانع دفع فاضلاب ها و ضایعات به درون آب های سطح زمین شود.

 

فاضلاب های خانگی آلوده کننده اب شیرین و پر ارزش رودخانه ها و آب های زیر زمینی هستند، این فاضلاب ها حاوی سموم و مواد شیمیایی بوده و چناچه مقدار انها زیاد شود آب را نه تنها برای انسان بلکه برای گیاهان و جانوران نیز خطرناک می سازد.

 

آلوده شده آب ها به وسیله مواد شیمیایی و سمی، امکان دسترسی به آب سالم و محدود موجود را برای بشر مشکل میکند و ادامه روند تخریب آب های شیرین در آینده ای نچندان دور دسترسی به آب سالم را امری غیر ممکن می کند.

 

فاضلاب های خانگی به دلیل وجود میکرب ها و انگل ها ، آب های سطحی و زیر زمینی را می آلایند و بیماری هایی نظیر حصبه و وبا را شیوع می دهند.

 

باید فاضلاب های شهری و آب های آلوده را قبل از ریخته شدن به بستر رودخانه ها و دریا ها تصفیه کرد تا آب رودخانه ها و دریا ها آلوده نشود.

 

 

 

از مواد پاک کننده و شوینده باید به مقدار کم و به طور صحیح استفاده تا مقدار کمتری مواد شیمیایی وارد فاضلاب گردد.

 

مواد شوینده مثل پودر های رخت شویی در ترکیبات خود دارای فسفات هستند . این ترکیبات وارد فاضلاب ها شده و از طریق نفوذ به آب های زیر زمینی یا سطحی محیط را برای فعالیت موجوداتی که مضر برای جانوران هستند آماده می کنند.

 

رنگ های ساختمانی،روغن موتور،نفت سموم حشره کش، حاوی مواد سمی خطرناک هستند. ریختن بقایای انها به داخل فاضلاب،موجب نفوذ مواد سمی به چرخه غذایی انسان و دیگر موجودات می شود و بیماری های خطرناکی را در انسان و دیگر موجودات ایجاد می کند.

 

 

 

منبع : مجموعه دانستی های زیست محیطی

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+نوشته شده در چهار شنبه 24 تير 1394برچسب:اب و الودگی,ساعت12:10توسط حدیث | |